Huishoudelijk reglement

Organisatie

't Eigenwijsje is een onderneming van 't Eigenwijsje VOF met een hoofdzetel te Niel. Zaakvoerders deze VOF zijn Karin Cuyt en Katleen Schroyens.

Ondernemingsnummer 0826523241
Vestigingsadres Kardinaal Cardijnstraat 32, 2840 Terhagen (Rumst)

Algemeen

't Eigenwijsje staat in voor de zorg van maximum 30 kindjes per dag. De groepsopvang heeft een attest van toezicht door Opgroeien (Kind en Gezin). 't Eigenwijsje biedt opvang aan kinderen van 0 tot 3 jaar.

Van zodra kinderen de leeftijd van 2.5 jaar hebben bereikt, starten zij op de eerstvolgende instapdag op school. Enkel in bijzondere omstandigheden kan hierop een uitzondering worden gemaakt. Van zodra kinderen gestart zijn op school, stopt de opvang in 't Eigenwijsje. Schoolgaande kinderen worden niet opgevangen.

De opvang is open van maandag tot vrijdag, van 7u00 tot 18u30. Op officiele feestdagen, brugdagen en tussen Kerst en nieuwjaar is de opvang gesloten. De exacte vakantiedata worden aan het begin van elk jaar of bij de start van de opvang schriftelijk meegedeeld.

Aanwezigheden

De opvang wordt door ons berekend met een minimum van 3 volledige dagen opvang per week, tenzij bij inschrijving anders overeengekomen wordt. Kinderen die een volledige dag of een voormiddag komen, zijn aanwezig voor 9u30. Ook onvoorziene afwezigheden worden voor dit uur doorgegeven via de vaste telefoonlijn. (033361860)

Bij niet of laattijdig verwittigen van afwezigheid of het brengen van kinderen na 9u30 zonder op voorhand te verwittigen, wordt er bovenop de dagprijs een boete van 5 euro aangerekend.

Opvangplan

Het opvangplan wordt doorgegeven bij inschrijving in de opvang. Dit plan is geldig tot het einde van de volledige opvangperiode, tenzij er wijzigingen worden aangevraagd en goedgekeurd door de verantwoordelijke.

Indien op regelmatige basis afgeweken wordt van het opvangplan, zal de verantwoordelijke bekijken of het plan al dan niet aangepast dient te worden. Dit wordt steeds in overleg met de ouder(s) gedaan.

Inschrijving

Bij inschrijving wordt een voorschot op de waarborg betaald. Dit bedraagt 100 euro. Dit bedrag wordt bij het binnenbrengen van de inschrijvingspapieren betaald met bancotact in de opvang. Dit bedrag wordt gezien als verzekering dat de plaats in de opvang effectief ingenomen wordt. Indien het kind toch niet start, wordt dit voorschot ingehouden, tenzij er een medische reden is voor het niet starten van de opvang.
(met doktersattest)

1 maand voor de start van de opvang wordt door de ouder(s) een kindcode aangevraagd via de website van Opgroeien. Bij problemen met de aanvraag, kan de opvang je steeds ter hulp staan.

Van Kind en Gezin ontvangt u een document waarop de kindcode en de dagprijs, die naar het inkomen van het jaar voordien werd berekend, staat. De kindcode wordt ten laatste 2 weken voor de start van de opvang aan ons bezorgd. Daarop volgend krijgt u vrijwel meteen een eerste factuur voor het betalen van het resterende bedrag van de waarborg.

De waarborg bedraagt in totaal het bedrag dat u normaal gezien zou betalen voor 4 weken opvang, met een minimum van de reeds betaalde 100 euro en een maximum van 250 euro.

Geen waarborg betaald = geen start van de opvang!
De waarborg wordt verrekend met de laatste maand opvang.

Wennen in de opvang

Elk kind heeft recht op wennen. We raden ouders dan ook aan om op voorhand een bezoekje te brengen aan de opvang samen met hun kind, waar alle gewoonten besproken worden en een documentje 'Gewoonten van het kind' wordt ingevuld. Nadien wordt er minimum 1 wenmomentje ingepland waarop het kind al eens kan komen kennismaken in de opvang.

Hoeveel wenmomentjes je inplant, kan door ouders geheel vrijblijvend gekozen worden. Deze wenmomentjes worden vooraf afgesproken en vastgelegd. Let op: welke dagen deze doorgaan is na te kijken naar beschikbaarheid van het aantal plaatsen die dag.

Van zodra de wenmomentjes starten, start ook de facturatie. Zorg er dus zeker voor dat de kindcode al geldig is op het moment van de wenmomenten.

Starten in de opvang

Het startmoment van de opvang wordt bij inschrijving vastgelegd. Omdat de effectieve geboortedatum steeds kan afwijken van de verwachte geboortedatum, kan de startdatum ook enkele weken afwijken.

We geven ouders de mogelijkheid om maximaal 1 maand later dan de afgesproken startdatum de opvang te laten starten. Indien er toch later wordt gestart, worden de dagen die gereserveerd werden wel aangerekend.

Ouders hebben op dat moment de keuze: 1. Zij brengen een geldige kindcode binnen en kunnen dan gebruik maken van respijtdagen om de periode te overbruggen. 2. Ouders brengen geen geldige kindcode binnen en er wordt een forfaitair bedrag van 30 euro per dag aangerekend. Er kunnen in dit laatste geval geen respijtdagen worden gebruikt.

Einde van de opvang

Normaal gezien is het einde van de opvang het moment dat kinderen naar school gaan. Bij vroegtijdige opzegging van de opvang start een opzegperiode van 4 weken. Tijdens de opzegperiode kunnen geen respijtdagen meer opgenomen worden. De 4 weken opzeg worden gewoon doorbetaald, ongeacht of het kindje aanwezig is of niet.

Wanneer er van de opvang uit problemen zijn met de opvang kan deze ook door ons opgezegd worden. Dit gebeurd uiteraard niet zomaar en telkens in overleg met de pedagogische ondersteuning en de ouders. Ook in dit geval start een opzegperiode van 4 weken.

Ziekte en medicatie

Zieke kinderen horen niet thuis in de opvang!

Ouders worden opgebeld om hun kindje op te halen:
- Wanneer kinderen in onze ogen te ziek zijn op in de opvang te blijven
- Wanneer er vermoeden is van besmettingsgevaar (ziektewijzer Opgroeien)
- Bij lichaamstemperatuur vanaf 38.5°C

Op ziektedagen kunnen respijtdagen worden opgenomen. Wanneer er geen respijtdagen meer beschikbaar zijn, wordt het inkomenstarief aangerekend.

Er wordt geen medicatie gegeven zonder doktersvoorschrift. Hieronder valt ook medicatie die vrij te verkrijgen is in de apotheek. Op het voorschrift staat duidelijk volgende informatie vermeld:
- Naam en voornaam van het kind
- Naam van de medicatie
- Welke dosering?
- Welke tijdstippen?
- Begin én einddatum

Koortswerende medicatie kan in uitzonderlijke gevallen eenmalig door de opvang toegediend worden. Dit enkel na toestemming van de ouders, indien we zeker zijn dat het kind zo snel mogelijk zal worden opgehaald. (Perdolan siroop, volgens gewicht)

Vakantieregeling

Afhankelijk van het aantal dagen dat je kindje ingeschreven is in de opvang, krijg je een aantal respijtdagen. Deze dagen kunnen gebruikt worden voor verlofdagen (buiten de sluitingsdagen van de opvang) en ziektedagen. Wanneer alle respijtdagen opgebruikt zijn, betaal je het bedrag dat normaal gezien per dag wordt betaald volgens IKT.

5 dagen ingeschreven = 18 respijtdagen
4 dagen ingeschreven = 14 respijtdagen
3 dagen ingeschreven = 11 respijtdagen

Voeding

's Morgens zorgen we niet voor ontbijt. We verwachten dat kindjes thuis ontbijten. Dit geldt ook voor het avondeten.

Elke dag wordt een verse warme maaltijd en fruit/fruitpap voorzien. Hier wordt zoveel mogelijk variatie in gebracht, zodat kinderen een groot aanbod aan smaken en texturen leren kennen.

Bij allergieën vragen we om bijzondere dieetproducten zelf mee te brengen. Deze moeten voorzien worden van naam en datum van bereiding. Indien een product kan weggelaten worden uit het gewone menu, lossen we dit zo op.

Flesvoeding wordt door ouders meegebracht en door ons bereid in de opvang. Ouders brengen mee:
- voldoende lege flesjes
- Eventueel een fles water (er kan ook gefilterd kraanwater gebruikt worden)
- Voldoende melkpoeder (grote doos of verdeelpotjes)

Mama's hebben de mogelijkheid om in de opvang borstvoeding te komen geven. Dit gebeurt dan in overleg met de verantwoordelijke.

Er is uiteraard ook de mogelijkheid om afgekolfde melk mee te geven. Op dit flesje/potje/zakje wordt dan volgende informatie vermeld:
- Naam en voornaam van het kind
- Datum van afkolven
- Hoeveelheid

Pampertjes WOOSH

Pampers hoeven niet door de ouders meegebracht te worden. We werken in de opvang met een vast merk van pampers Little Big Change, waarin we verschillende maten aan pampers voorzien. Deze pampers worden ons geleverd door het bedrijf WOOSH. Zij halen ook elke week bij ons de vuile pampers op om deze op een ecologisch verantwoorde manier te recycleren.

Per pampertje dat gebruikt wordt, betaal je als ouder 0.30 euro. Hierin zijn zowel de pamper als de afvalverwerking en recyclage inbegrepen.

Meer info over deze pampertjes, vind je op de website  www.woosh.be

Mee te brengen door ouder(s)

- Speciale cremes (Dermocrem is in de opvang aanwezig)
- Reservekledij (1 setje: Body, Tshirt en broek)
- (eventueel) een tutje
- Vanaf 6 maanden een slaapzakje

Elk kindje krijgt een eigen mandje waarin alle persoonlijke spullen bewaard worden.

Personen met toestemming om het kind op te halen

Op het inschrijvingsformulier dat u dient in te vullen bij de start van de opvang, is er ruimte voorbehouden voor personen met toestemming van de ouders om het kind op te halen. Enkel personen die hier vermeld zijn, mogen kinderen ophalen in de opvang. Komt er toch uitzonderlijk iemand anders, dienen ouders ons hiervan op de hoogte te brengen per mail met voor- en achternaam en een duidelijk fotootje van deze persoon.

Laattijdig ophalen

De opvang is open tot 18u30. Mocht u niet tijdig in de opvang geraken, om welke reden dan ook, dient u de verzorgster met de late dienst te verwittigen op de vaste telefoonlijn (033361860). Per begonnen half uur, wordt 10 euro aangerekend. Dit wordt mee gefactureerd op het einde van elke maand.

Verzekering

't Eigenwijsje beschikt over verzekeringen bij ongevallen van personeel en kinderen, brandschade aan gebouw en inboedel.

Verzekeraar:
AG Insurance
GODDEN NV
St. Bernardsesteenweg 3-5
2620 Hemiksem
RPRA 866.047.672FSMA 063034
Tel 03 870 40 10
Polisnummer 66264479

Noodgevallen

In uitzonderlijke en dringende gevallen kan er buiten de openingsuren gebeld worden op het nummer 0487 42 43 33. Voor meldingen van ziekte, afwezigheid e.d. wordt er gemaild of gebeld op de vaste lijn tijdens de openingsuren.

Privacy

Alle gegevens die aan ons worden meegedeeld, worden met uiterste zorgvuldigdheid behaldeld zodat de privacy van kinderen en ouders gegarandeerd is. Alle gegevens worden zowel op een beveiligde online database als op papier bijgehouden.

D-care en evaluatie-instrumenten

Wij werken in de opvang met een online heen-en-weer-system D-CARE. Dit programma zorgt voor een snel overzicht van het dagverloop van de kinderen dat 's avonds doorgemaild wordt. Hierdoor zie je ook meteen de exacte uren van aanwezigheid in de opvang. Bij de facturen wordt steeds een overzicht van deze uren toegevoegd. Bij het betalen van de factuur, ga je akkoord met de uren zoals doorgegeven.

In het D-care systeem houden we ook de ontwikkeling van kinderen in de gaten. Hier kunnen soms virtuele dikke duimen of medailles uitegereikt worden als kindjes iets nieuw bijleerden of gewoon iets super flink deden!

Voor individuele opvolging van de kindjes werken we met ZIKO-VO. Dit instrument meet hoe kindjes zich voelen in de opvang. Om het even welk resultaat hieruit komt, wordt dit steeds met de ouders besproken.

Voor evaluatie van de opvang in zijn geheel, wordt gewerkt met MemoQ, ontwikkeld door Kind en Gezin.

IKT

Onze opvang werkt met betalen volgens inkomen. De prijs voor de opvang , is afhankelijk van je inkomen. Dit bedrag wordt wettelijk bepaald. Om de opvangprijs per dag te kennen, is het verplicht om voor de start van de opvang een kindcode aan te vragen.

De code kan in de maand vooraf de maand van de start van de opvang aangevraagd worden. In elk geval moet de kindcode in ons bezig zijn minimaal 2 weken voor de start van de opvang.

Op de website van Opgroeien/Kind en gezin, kan je meer informatie terugvinden in verband met de berekening van de ouderbijdrage én kan je op voorhand al een simulatie maken om een idee te krijgen hoeveel je als ouder zal moeten betalen.

www.opgroeien.be

Facturatie

Je ontvangt in de eerste week van elke maand een factuur. Dit factuur dient binnen de 10 kalenderdagen betaald te worden met bancotact in de opvang. U ontvangt meteen een bewijs van betaling. De factuur wordt op basis van de aanwezigheidslijst die dagelijks wordt bijgehouden aangemaakt. Door betaling ga je als ouder akkoord met de vermelde uren van aanwezigheid.

Bij elk factuur wordt een administratieve kost van 2.00 euro aangerekend.

Bij laattijdig betalen van de factuur, ontvang je een herinnering. Nadat je deze herinnering ontvangt, heb je 2 kalenderdagen de tijd om alsnog je factuur te betalen. Wordt hieraan geen gevolg gegeven, krijg je een 2de herinnering waarbij 10% van het totaal te betalen bedrag extra wordt aangerekend.

Indien er geen gevolg wordt gegeven aan deze 2de herinnering, behoudt 't Eigenwijsje zich het recht om de opvang van het kind stop te zetten met onmiddellijke ingang en de betaalde waarborg in te houden als vergoeding voor de niet-betaalde facturen.

Fiscaal attest

Het kinderdagverblijf verbindt zich ertoe jaarlijks een correct ingevuld fiscaal attest te bezorgen. De FOD Financien verbiedt het vermelden van de bijkomende bijdragen op het fiscaal attest. Het fiscaal attest betrekt telkens de periode van 1 december tot en met 30 november. Enkel wanneer alle betalingen ons bereikt hebben, kunnen we dit fiscaal attest bezorgen.

Wijzigingen HHR

Bij wijzigingen in het huishoudelijk reglement worden ouders tijdig op de hoogte gebracht. Bij wijzigingen die financiële gevolgen zullen hebben voor de ouders, ongeacht de grootte hiervan, worden zij 2 maanden op voorhand op de hoogte gebracht en gevraagd een nieuwe overeenkomst te ondertekenen voor akkoord. Het gezin heeft deze 2 maanden de tijd om de schriftelijke overeenkomst op te zeggen indien zij niet akkoord gaan.

Klachtenprocedure

Met vragen, bedenkingen, ideeën, suggesties, klachten... kan u in de eerste plaats bij ons (Karin en Katleen) en ons personeel terecht. Indien u niet tevreden bent met de afhandeling van een mondelinge klacht, vragen we steeds om even een afspraak te maken of alles duidelijk op papier/mail te zetten, zodat we de klacht zeker kunnen bekijken en u een gepast antwoord of meer verduidelijking kunnen geven.

Bent u van mening dat u onvoldoende antwoorden kreeg, kunnen discussiepunten in verband met klachten ook voorgelegd worden aan de klachtendienst van Opgroeien.

Opgroeien
Hallepoortlaan 27
1060 Brussel
03 533 14 14
klachtendienst@kindengezin.be